№8. Стадії проектування та черги будівництва. Зв'язок і залежність.
Сьогодні говорити будемо про речі, які обов'язково включаються до завдання на проектування. Які, як відомо, затверджуються замовником за погодженням з проектувальником. А відтак, завдання на проектування є документом, підконтрольним з усіма відповідними наслідками. Тому важливо не промахнутися при його складанні і затвердженні. Але спочатку, про значимі події нормативно технічного характеру. У цьому контексті прийнята урядом 29 березня 2021 року Постанова КМУ №303, яка зветься «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів щодо удосконалення діяльності органів державного архітектурно будівельного контролю та нагляду» не зовсім є такою, що в основному стосується внутрішньо-організаційних процедур роботи органів Держархбудконтролю. Для широкого загалу варто відзначити наступні зміни.
Перше - ДІАМ. Це утворення у кінці минулого року Державної інспекції архітектури та містобудування. Передані дозвільні функції: це набуття права на виконання будівельних робіт та прийняття в експлуатацію. Це розблокує ліквідацію Держархбудінспекції, яка припинить свою діяльність, як тільки запрацює ДІАМ з тими ж повноваженнями, які були в Держархбудінспекції. Про це буде спеціальне рішення уряду. Слідкуйте. Другим скасовано атестацію або сертифікацію виконавців будівельних робіт (виконробів) та інспекторів держархбудконтролю. Ну вона і не розпочиналася. І третє. Скоро буде відновлено ліцензування. ДІАМ включено до переліку органів ліцензування. Чекаємо відновлення дії чи прийняття нових редакцій, порядку ліцензування будівельної діяльності та інших необхідних актів.
Повертаємось до заявленої теми. Норми щодо стадійності проектування та виділення черг будівництва приведені у Порядку розроблення проектної документації на будівництво об'єктів та ДБН А. 2. 2-3: 2014 «Склад та зміст проектної документації на будівництво». Правда, деякі норми у ДБН, у тому числі щодо стадійності проектування, до цих пір не приведено у відповідність до реформи 2017 року, коли, зокрема, були скасовані категорії складності об'єктів будівництва. Тому у таких випадках слід керуватися виключно нормами Порядку розроблення проектної документації. Треба сказати з самого початку, щоб запам'яталося, бо, як відомо, запам'ятовується перше і останнє слово, що зв'язок і залежність надійності проектування з виділенням черг будівництва має місце лише у одному випадку, коли об'єктом будівництва є комплекс, тобто група споруд. У разі, коли об'єктом будівництва є окрема споруда чи її частина, черг будівництва у такому об'єкті будівництва не може бути за визначенням.
Перші 3 стадії. Техніко-економічне обґрунтування (ТЕП). Техніко-економічний розрахунок (ТЕР). Ескізний проект (ЕП) є схвалювальним, тобто схвалюються а не затверджуються замовником, але підлягають експертизі у випадках, передбачених законодавством, а точніше статтею 31 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності». Стадія Проект є затверджувальною, теж підлягає експертизі, у визначених випадках, і затверджується замовником. Стадія «Р» або Робоча документація розробляється на підставі затвердженої стадії «Проект» і підписуються головним архітектором проекту чи головним інженером проекту та сертифікованими виконавцями, які є безпосередніми учасниками чи розробниками розділів або частин проекту. Стадія Робочий проект, «РП» є компромісом між стадіями проект і робоча документація.
За визначенням «РП» є, інтегруючою стадією проектування і складається з двох частин - затверджувальної частини та робочої документації. Склад і зміст і вимоги до кожної стадії проектування встановлені у ДБН А. 2. 2-3: 2014 та додатках до нього.
Ну і треба ще сказати про існування ще однієї абсолютно безперспективною для контролю, так би мовити, неформальної стадії проектування - дефектний акт. Його форма наведена в іншому документі додатку Р до додатку до Державного стандарту «Правила визначення вартості будівництва». У цьому стандарті зазначено, що у дефектному акті визначаються фізичні обсяги робіт та умови їх виконання, як власне, і передбачено затвердженою формою. Далі розглянемо, порядок визначення і схему застосування стадій проектування і їх комбінації. Визначенню стадійності проектування присвячено окремий пункт 11 в «Порядку розроблення проектної документації». Згідно з ним, кількість стадій проектування встановлюються на підставі класу наслідків об'єкта або об'єктів що входять до складу комплексу. Підкреслюю об'єкта, а не об'єкта будівництва. «Порядком розроблення проектної документації» у цьому ж 11 пункті цілком зрозуміло розписано, для яких об'єктів будівництва, які стадії проектування проектної документації можуть розроблятися. Підкреслюю можуть. Тобто норма не обов'язкова і передбачає наявність альтернативи. Так воно і є. Підпункт 11.3 категоричний. Замовник та генеральний проектувальник можуть прийняти узгоджене рішення щодо зміни кількості стадій або стадійності проектування. Кількість стадій проектування має бути визначена у завданні на проектування. Це позиція 9 форми Завдання на проектування. Цікаво що у редакціях пункту 11.3 з 2015 по 2018 рік перед словами «узгоджене рішення» було уточнення обґрунтоване, що якось могло пояснити зміну стадій і надійності від наведених у Порядку розроблення проектної документації.
Але, мабуть, враховуючи, що необґрунтованих рішень не може бути в принципі, таке уточнення було визнане зайвим і вилучене. Тепер, достатньо узгодженого рішення замовника і проектувальника для зміни кількості стадій або стадійності проектування. Проте слід зазначити, що маневру для зміни стадійності не так уже й багато. Хотілось би у зв'язку з цим сказати.
1. Рішення про зміну кількості стадій або стадійності проектування, не може виключати затверджувальної стадії проекту чи робочого проекту. Для тих, хто, прочитавши цю сентенцію, виголошену мною, посміхнувся, скажу, що доводилося бачити подані для отримання дозволу на виконання будівельних робіт як ескізні проекти, а це схвалювальна стадія, так і робочу документацію. Незважаючи на те, що зміст позиції 9 Завдання на проектування, чітко наполягає на визначенні затверджувальної стадії.
2. У будь якому випадку має бути передбачена стадія «Р» - робоча документація, чи у вигляді окремої стадії чи інтегрованої робочого проекту. Це об'єктивно, адже будівельні роботи виконуються на підставі робочої документації, передусім робочих креслень. До того ж, в робочій документації приводяться переліки робіт, для яких необхідне складання актів на приховані роботи та актів проміжного прийняття відповідальних конструкцій. А як без цього? Тим більше, що на підставі робочої документації розробляються проекти виконання робіт, на підставі яких і виконуються власне будівельні роботи.
3. Вищенаведене робить надзвичайно привабливим, стадію «РП». Можливість одним пострілом, так би мовити, двох зайців вбити. Тобто закрити питання і затверджувальної стадії і робочої документації. Що тут можна сказати? Наполегливо раджу, ретельно ознайомитися з розділом 8 ДБН А. 2. 2-3: 2014. Де викладені вимоги до робочого проекту. Він невеликий, всього чотири пункти. Але що не пункт, то хороший цвях, точніше нагель. Ну всі ж пам'ятають, що нагель це дерев'яний або металевий стержень без різьблення для з'єднання між собою елементів дерев'яних конструкцій. Перше, на що слід звернути увагу, це те, що «РП» робочий проект розробляється для технічно нескладних об'єктів будівництва, а також проектів повторного застосування. Але на підставі схваленої, при двохстадійному проектуванні, попередньої стадії. А згідно з «Порядком розроблення проектної документації» допускається здійснювати проектування в одну стадію РП лише при капітальному ремонті об'єктів. Для інших видів будівництва вимагається ескізний проект «ТЕО» або «ТЕР».
Як уже зазначалось, робочий проект є інтегруючою стадією проектування, і складається з двох частин, одна з яких робоча документація. При цьому для виконання будівельних робіт згідно з тим же ДБН А. 2. 2-3: 2014, видається робоча документація у повному обсязі. Уявити щось подібне для об'єкту будівництва, який є комплексом, тобто включає групу споруд, якось важкувато. Навіть якщо застосувати норму пункту 13.3 Порядку проектування, яка говорить, що стадія Р може розроблятися до затвердження стадії Проект. Разом з тим, враховуючи, що повнота і комплектність робочої документації у складі робочого проекту, якщо він поданий для отримання дозволу на виконання будівельних робіт, не перевіряється, до застосування РП, за умови прийнятого замовником і проектувальником узгодженого рішення перепон не вбачається. А відтак не можна виключити ситуації, а, скоріше всього воно так і є на практиці, коли до затвердженого робочого проекту будуть вноситись доповнення і зміни в частині робочої документації і після набуття права на виконання будівельних робіт.
Обставиною, яка безпосередньо впливає на визначення кількості стадій проектування, є наміри замовника бачити у своєму об'єкті будівництва черги, та або пускові комплекси. Про це зазначається у позиції 13 «Завдання на проектування». Черговість будівництва, необхідність виділення пускових комплексів. Зазначу, що оскільки пункт не вимагає зазначення кількості черг чи пускових комплексів, то краще це і не робити, щоб не зв'язувати руки проектувальника. Тим паче, що згідно з визначенням, і черга, і пусковий комплекс визначається проектною документацією. Буде достатнім зазначити щось на кшталт: передбачити чи виділити черги будівництва та, або, пускові комплекси. Правила формування черг будівництва і пускових комплексів будуть розглянуті у наступних статтях. Тут лише про її вплив на визначення стадійності проектування, точніше, про вплив черг будівництва. Бо необхідність виділення чи не виділення пускових комплексів на визначення кількості стадій проектування прямо не впливає. У разі наміру виділення черг стадійність проектування буде залежати від того, яка саме ідея закладається у таке виділення. Ключовим тут є намір чи бажання замовника з проектувальником звісно, отримати можливість розробляти, проводити експертизу і затверджувати проектну документацію, стадію Проект чи Робочий проект, на окрему чергу будівництва, чи декілька разом взятих черг. Це відкриває можливість для набуття права на виконання будівельних робіт у межах черги, на які затверджена проектна документація, з наступним введенням їх в експлуатацію. Такі можливості прямо передбачені «Порядком розроблення проектної документації» пункт 9 та «Порядком затвердження проектів будівництва і проведення їх експертизи» пункт 3.
Порядок виконання підготовчих та будівельних робіт прямо не передбачає набуття права на виконання будівельних робіт на окремій черзі будівництва. Виручає те, що у числі документів, на підставі яких набувається право на виконання будівельних робіт, значиться проектна документація на будівництво, розроблена та затверджена в установленому порядку. А на чергу, як я вже сказав, може бути проектна документація затверджена. Тому на практиці органи Держархбудконтролю видають дозволи на виконання будівельних робіт в межах черги будівництва, але, зрозуміло, за схемою, визначеною для всього конкретного об'єкта будівництва. Бо інакше втрачається весь сенс черговості, якщо відсутня можливість набувати право на виконання будівельних робіт на підставі затвердженої проектної документації. Що стосується введення в експлуатацію окремої черги, то це чітко передбачено пунктом 8 «Порядку прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів», який говорить - проектною документацією, можуть бути визначені черги та, або, пускові комплекси, кожен з яких може бути прийнятий в експлуатацію окремо. Тобто на практиці існує можливість почергового проектування і, відповідно, прискорення будівництва та введення в експлуатацію об'єктів, що входять до складу комплексу. У цьому і полягає головна перевага і привабливість виділення черг будівництва. Але щоб скористатись такою можливістю, у завданні на проектування слід обов'язково передбачити розроблення схвалювальної стадії проектування. Ескіз чи «ТЕО», «ТЕР», на якій і будуть виділені черги. Інакше не вийде. Чи можна виділити черги на затвержувальній стадії? Прямо не заборонено. Але якихось дивідендів це не дає. До того ж програє за певними параметрами варіанту виділення пускових комплексів.