№15 Проект виконання робіт.
Ця стаття буде присвячена проекту виконання робіт (ПВР). Питання ПВР як то кажуть "питання на засипку". Стільки неясних і неврегульованих моментів як існує навколо ПВР мало яке питання будівельної діяльності містить. Починаючи із питання статусу цього документу і закінчуючи контролем за його розробленням і дотриманням. Не певен що охоплю всі аспекти, ну що зможу.
Але почну з особистого відчуття, що сам по собі ПВР поступово зводиться до такого собі рудименту старої адміністративної епохи. Мало кому потрібного і цікавого. Цілий ряд питань документів, які висвітлюються чи розроблюються ПВР, з сьогоднішніх позицій дійсно виглядають архаїзмами. Це при тому, що як і раніше, абревіатура ПВР ще й не найбільш вживаний термін серед будівельників - практиків. Як і посилання на нього чи аргументація виконаних дій - "так ПВР передбачено".. Очевидно що ДБН "Організація будівельного виробництва", який є основним і фактично єдиним нормативним актом, який регулює питання розроблення ПВР потребує суттєвої актуалізації.
Однак, у плані роботи мінрегіону і з нормування на 2021 рік, яким передбачена актуалізацію понад 30 державних будівельних норм, а це за інформацією Міністерства, майже третина чинних на сьогодні державних будівельних норм, зазначені ДБН відсутні. Що і підтверджує висловлені почуття. Але поки що ДБН діючий його треба виконувати Як відомо ПВР розробляється на підставі робочої документації і проекту організації будівництва. Якщо вже є і те і інше тобто робоча документація і проект організації будівництва, то можна приступати до розроблення проекту виконання робіт. Що потрібно знати? Ключовими нормами, які роблять проект виконання робіт обов'язковим, і унеможливлюють виконання будівельних робіт без його наявності, я б назвав такі:
- пункт 5.3.3 ДБН "Організація будівельного виробництва" він звучить так: будівельні роботи виконують на підставі ПВР та, або технологічних карт, у вас є право на виконання будівельних робіт, але виконувати їх можна лише після розроблення ПВР або технологічних карт. Адже ДБН обов'язковий до виконання. - - - пункт 69 Загальних умов укладання та виконання договорів підряду у капітальному будівництві. В ньому зазначено що, організація виконання робіт повинна відповідати проектно-технологічній документації.А це проект організації будівництва та проект виконання робіт.
Навіть коментувати якось незручно. І так все ясно що без ПВР "і не туди і не сюди". Що ж таке унікальне і абсолютно необхіднє містить ПВР що його потрібно розробляти завжди? Спробуємо розібратися. Загалом орієнтовний склад ПВР і форми документів які розробляються у його складі, наведено у додатках К і Л ДБН "Організація будівельного виробництва". Додатки довідкові за своїм статусом, на їх основі має бути розроблений чи розроблені реальні проекти виконання робіт.
- пункт 5.3.1 того ж ДБН. ПВР має містити рішення з технології та організації виконання будівельних робіт на об'єкті будівництва, або окремих його черг, пускових комплексів, окремих видах чи етапах робіт, а також перелік необхідної виконавчої документації. Те ж саме пункт 4.8 ДБН - за результатами виконаних будівельних робіт, має бути оформлена виконавча документація. Перелік необхідної виконавчої документації має бути наведений у проекті виконання робіт. Так от у чому "собака зарита". Дійсно як же працювати, якщо невідомо що документувати, на що складати акти? До того ж, виходить що однієї технологічної карти для виконання будівельних робіт і недостатньо, бо невідомо яка має бути оформлена виконавча документація. Так само не завжди можна обійтися без основних документів у складі ПВР, якими згідно з пунктом 5.3.4. ДБН є: об'єктний будівельний генплан на виконання відповідного етапу робіт на об'єкті будівництва, технологічні карти чи схеми, пояснювальна записка у якій до речі, мають міститися заходи із забезпечення якості виконання робіт, зокрема і здійснення вхідного контролю проектної документації, конструкції, виробів, матеріалів та устаткування, операційного та приймального контролю будівельних робіт.
Як це заперечувати? Гірше від таких заходів точно не буде. Але чи є вони 100% гарантією досягнення необхідної якості будівництва, і чому мають здійснюватись саме у такий канонізованій формі? Музику замовляє той хто платить. Для бюджетних об'єктів - держава, а для інших? Чому не може бути інших форм забезпечення якості будівництва? Головне ж результат? Проблема загальна.
Отже, одним із "козирів" так би мовити проекту виконання робіт, є перелік виконавчої документації. Чи так це? У згаданому вже пункті 4.8 ДБН "Організація будівельного виробництва" наведено загальний склад виконавчої документації, з якої для конкретного виду чи етапу робіт має бути сформований конкретний перелік. Ну зрозуміло загальний журнал робіт має бути завжди. Для цього можна і без ПВР обійтись. Те ж саме фактично можна сказати і про спеціальні журнали. Адже їх перелік встановлюється у проекті організації будівництва, який розробляється як розділ затверджувальної стадії проектної документації а ПВР розробляється на основі проекту організації будівництва. Тобто перелік спеціальних журналів переноситься з нього до ПВР. Не справа проекту виконання робіт і встановлювати ведення журналу авторського нагляду чи документації з науково-технічного супроводу. Вони тут лише констатуються. Далі акти на закриття прихованих робіт та проміжного прийняття відповідальних конструкцій. Чи не найважливіший аспект виконавчої документації. Але згадаємо що відповідно до пункту 9.2 ДБН "Склад та зміст проектної документації на будівництво" до складу робочої документації мають входити переліки робіт для яких необхідне складання актів на приховані роботи та актів проміжного прийняття відповідальних конструкцій. Тому менше ніж вказано у робочій документації зазначених актів бути не може. Більше чому ні? Тут ключ до відповіді лежить у питанні кому більше потрібна виконавча документація, крім контрольних органів звичайно.
До того ж існує Додаток М та ДБН "Організація будівельного виробництва" у якому перелічені роботи, для яких необхідно складання актів на закриття прихованих робіт чи проміжного прийняття відповідальних конструкцій. І як бути, якщо по факту такі роботи є, а робочою документацією складання актів для них не передбачено? Хто і коли це перевіряє? Загалом і всі інші документи що належать до виконавчої документації визначаються відповідно до нормативних документів на виконання конкретного виду робіт. Таким чином стосовно виконавчої документації проект виконання робіт фактично є таким собі дайджестом, у якому зібрано перелік виконавчої документації яка має вестись на конкретному об'єкті будівництва. Це якщо проект виконання робіт один. А якщо декілька, то і декілька дайджєстів.
Про статус. Проект виконання робіт як і Проект організації будівництва належать до проектно-технологічної документації, але якщо ПОБ одночасно є і проектною документацією, бо розробляється сертифікованими виконавцями, як і є окремий розділ, а значить і затверджується, якщо потрібно проходить експертизу, то з проектом виконання робіт - все складніше. Вірніше не зрозуміліше. Якщо розроблення проектної документації у тому числі ПОБ належить до архітектурної діяльності, то розроблення ПВР до інжинірингової, так само як і технічного нагляду. Авторський нагляд до речі це архітектурна діяльність, так зазначено у Законі України "Про архітектурну діяльність". До речі експертизу проекту теж віднесено до інжинірингової діяльності. Тоді як розроблення проекту звичайно ж до архітектурної. Парадокс? Якби ж тільки у цьому.
Але що можна напевне сказати у контексті вище наведеного, так це те що розроблення і дотримання проекту виконання робіт, напевне це сфера дії технічного нагляду. Про що у порядку здійснення технічного нагляду немає ні слова хіба що якось опосередковано. У штатному режимі для переважної більшості об'єктів будівництва ПВР розробляє будівельна організація на види та етапи робіт які вона виконує. Так сказано в пункті 5.3.5 ДБН "Організація будівельного виробництва" і тільки для складних видів робіт ПВР може розроблятися із залученням проектних організацій, у тому числі у складі проектної документації, або науково-дослідних організацій відповідного напряму діяльності. Питань щодо цього формулювання немало, насамперед щодо терміну "із залученням". Це варто розуміти так що все рівно ПВР розробляє будівельна організація, яка може залучати іншіх. Те ж саме щодо визначення складності видів робіт. Де і які критерії віднесення робіт до складних? Чи розроблення ПВР у складі проектної документації, яка на момент розроблення ПВР вже є затвердженою, хіба що у складі робочої документації. Виглядає логічним, так би було б і варто записати.
Але основне, ніяких кваліфікаційних вимог до розробників ПВР не ставиться, як і до процедури легалізації розроблених ПВР. Відповідно до додатку Л ДБН "Організація будівельного виробництва", основні документи у складі проекту виконання робіт підписує відповідальний виконавець. Як очевидно і сам ПВР. Цікава ситуація виходить. Проект об'єкта будівництва розробляється сертифікованими виконавцями, коли потрібно проходить експертизу, а проект виконання робіт відповідно до якого виконуються роботи розробляється просто відповідальними виконавцями. Можна було б зачепитися за слово "відповідальний". Адже згідно із законом України "Про архітектурну діяльність" відповідальні виконавці окремих видів робіт чи послуг пов'язаних із створенням об'єктів архітектури, проходять професійну атестацію. Але перелік таких видів робіт і порядок їх атестації, затверджується Кабінетом міністрів України і в останній редакції цього порядку такий термін як відповідальний виконавець вилучено, є тільки виконавці окремих видів робіт, які повинні мати сертифікати. це архітектор, інженер-проектувальник, інженер технічного нагляду та експерт. А що нам скаже Довідник кваліфікаційних характеристик професій працівників № 64? Якщо проаналізувати кваліфікаційні вимоги до певних керівників та професіоналів схема вимальовується наступна. Головний будівельник, цікаво чи є у сьогоднішніх будівельних організаціях така посада, так от головний будівельний координує та контролює розроблення проектно-технологічної документації загалом.
Організовує розроблення та впровадження ПВР головний інженер будівельної організації. Начальник відділу з підготовки виробництва організовує розроблення проектів виконання робіт і технологічних карт, контролює здійснення проектів виконання робіт і у разі потреби коригує їх. А безпосередньо розроблення проектів виконання робіт здійснює інженер: провідний, першої і другої категорії, або без категорії. При цьому ні виконроб, ні начальник будівельної дільниці розробленням ПВР не займаються. Вони забезпечують виконання завдань відповідно до проекту виконання робіт. Очевидно що вищенаведений квартет: головний будівельник, головний інженер, начальник відділу з підготовки виробництва, інженер очевидно цього ж відділу, і мають поставити свої підписи під проектом виконання робіт. От тільки що в усіх підрядних організаціях вони є?
Свого часу у переліку робіт, які підлягають ліцензуванню будівельної діяльності було розроблення ПВР. Зрозуміло що будівельну ліцензію з таким видом робіт у додатку до неї могла отримати організація яка відповідала вище наведеним умовам. За нинішніх умов, логічно мислити, що проект виконання робіт може розробляти лише така підрядна організація у складі якої є вказані фахівці. А як інакше? Чи не питання для контролю? Безпосередньо перевірки проекту виконання робіт питання уніфікованого акту не містять. Однак на цю тему досить легко вийти, а точніше її просто не можна обійти у контексті перевірки наступних питань.
Пункт 5.2. за результатом виконаних робіт належним чином та у повному обсязі оформлена виконавча документація. Яка виконавча документація? Це фактично перевірка виконання пункту 4.8. ДБН "Організація будівельного виробництва". Треба не тільки дивитися ПВР, а ще й пересвідчитися що у ньому вказана вся необхідна виконавча документація, особливо акти на закриття прихованих робіт та проміжного прийняття відповідальних конструкцій. Пункт 5.3., на об'єкті будівництва здійснюється контроль якості будівельних робіт та їх результатів. Враховуючи що перевірка здійснення авторського та технічного нагляду передбачено іншими пунктами уніфікованого акту, тут мова йде про виробничий контроль. Як уже зазначалося заходи і забезпечення якості виконання робіт мають міститися у пояснювальній записці проекту виконання робіт. Звідки і починається контроль, як наявності самих заходів так і їх виконання.
Ну і найцікавіше. Пункт 145 Додатку 6 до "Порядку ведення електронної системи у сфері будівництва" говорить що, -"у комплексному типі даних які називаються перелік документів для чеклиста за результатами виїзного огляду об'єкта будівництва, зазначаються такі відомості", і серед них проект виконання робіт чи технологічна карта. Тобто для об'єктів класу СС2 і СС3, наявність ПВР обов'язково перевіряється. Але коли? Тоді коли роботи виконані. А здавалося б логічно до початку їх виконання? Або у процесі виконання? А то як "віз поперед коня".
Ну і в якості резюме. В рамках статті розглянуто, зрозуміло не всі аспекти і обставини пов'язані з розробленням і дотриманням проекту виконання робіт. Але гадаю і розглянутого досить щоб викликати і не тільки в мене такі собі змішані почуття. Те що документ подібний до ПВР має бути сумнівів не викликає. Але як і те що його статус, склад і зміст, порядок розроблення і легалазації, контроль за дотриманням вимагають суттевого переосмислення в сучасних умовах будівництва.