№22. Щодо підрядників та їх кваліфікації.
Сьогодні говорити будемо про ще одне контрольне питання у ході виконання будівельних робіт, а саме про тих, хто ці роботи власне і виконують - про підрядників. Правильніше сказати про визначення рівня їх кваліфікації і відповідності тим роботам за які вони беруться. Нагадаю, не буде зайвим сподіваюсь, що попри набуте право на виконання будівельних робіт, чи то через повідомлення чи через дозвіл, приступати до безпосереднього їх виконання на наступний день, не завжди вбачається за можливе. Адже потрібно ще здійснити ряд заходів, розробити низку документів, мається на увазі наявність розробленого проекту організації будівництва, має бути розроблена робоча документація для будівництва, мають бути визначені підрядники та склади виконуваних ним робіт а також мають бути розроблені проекти виконання робіт і відкрито загальний журнал робіт.
Об'єднує зазначені речі те, що стан їх виконання і відповідність нормативній базі абсолютно не враховується під час процедури набуття права на виконання будівельних робіт, хоча якраз вони то і потрібні для цього. А відкритий за всіма правилами, загальний журнал робіт фактично і є точкою відліку часу будівництва. За пріоритет беру передусім професійні і технічні аспекти будівництва, які не завжди можуть бути виписані на законодавчому рівні, із цих позицій право на виконання будівельних робіт є скоріше реєстрацією чи ідентифікацією об'єкта будівництва, а не тим шлагбаумом, відкриття якого дозволяє заїзд на будівельний майданчик будівельної техніки. Що власне і передбачається законопроектом 5655, через реєстрацію права на виконання будівельних робіт, через нотаріусів. До речі, у разі прийняття цього законопроекту, у тій редакції у якій він проголосований у першому читанні, ситуація може революційно змінитися, бо залежитиме від суб'єктивного чинника, а точніше позиції особи, яка буде здійснювати містобудівний контроль.
Отже є проект об'єкта будівництва і він затверджений, потрібно його реалізувати, тобто виконати будівельні роботи. Кому це доручити? Хто з цим справиться? Загальноприйнята і очікувана відповідь - будівельна організація, яку зазвичай звуть підрядною організацією. Як оцінити її кваліфікацію і здатність виконати певні роботи? На це питання відповісти дуже непросто, якщо взагалі можливо. Мені заперечать, дозвіл на виконання будівельних робіт можливо отримати лише за умови що генпідрядна організація має відповідну будівельну ліцензію. Але по-перше ліцензія одна для всіх і називається вона на здійснення діяльності з будівництва об'єктів середніми та значними наслідками, по-друге, що стосується переліку робіт, який наведено у додатку до будівельної ліцензії, то хто скаже, яким він має бути для виконання функцій генпідрядної організації? Залежно від призначення об'єкта будівництва, виду будівництва, конструктивної чи технологічної частини, структури і обсягів робіт перелічених у проекті організації будівництва. І третє, якось зовсім без уваги залишається питання реальної завантаженості підрядної організації. Це коли по даним які подавалися на отримання будівельної ліцензії, ресурсів у такої організації вистачило б хоч на одне будівництво, а у неї вже є декілька об'єктів у роботі. Ресурси маються на увазі передусім кадрові, бо техніку можна замовити. Це виконроби, майстри і звичайно робітники належної кваліфікації. А це один з найважливіших аспектів кваліфікації будівельної організації, бо роботи виконують саме робітники, а не виконроби чи начальники будівельної дільниці.
Якими силами підрядна організація буде виконувати роботи за які вона береться? Хіба це не важливо? Може спочатку варто внести доповнення до раніше поданих відомостей для отримання ліцензійних умов, інакше скидається на їх порушення.
Колись всі будівельні організації поділялися на дві категорії: загальнобудівельні і спеціалізовані. Загальнобудівельні організації зводили несучі та огороджуючі конструкції на професійному сленгу "коробку" будівлі, спеціалізовані начиняли її інженерним обладнанням і системами. Перші виступали генпідрядниками, інші працювали у них на субпідряді. Коли об'єктом будівництва була споруда інженерної чи транспортної інфраструктури: водопровід, газогін, лінії електропередачі, автомобільна дорога тощо, генпідрядником вже як правило виступала спеціалізована будівельна організація, яка у разі необхідності залучала до зведення будівель у складі проекту, загальнобудівельні організації, але уже як субпідрядників. Це була усталена адміністративна система.
Сказати сьогодні, який із суб'єктів господарювання може бути генпідрядником а який ні неможливо. Свого часу аби створити якусь систему у цьому питанні здійснювалася ліцензування генпідрядної діяльності. До переліку робіт з інжинірингової діяльності у сфері будівництва, було включено генпідряд, при цьому не тільки у будівництві а й у проектуванні. Задум був благий, підтримати потужні будівельні організації аби вони виступали основними діючими учасниками будівництва та вийшло як завжди, критерії ліцензування генпідрядної діяльності не вдалося прив'язати до основної діяльності суб'єктів господарювання і як наслідок, з'явилася сила силенна мізерних за складом організацій, які бажали здійснювати тільки власне генпідрядну діяльність. Експеримент провалився а проблема лишилася.
Повертаючись до питання визначення генпідрядної організації, можна сказати лише одне, якщо у переліку робіт наведеного у додатку до будівельної ліцензії, є хоч один вид робіт, який необхідно виконати при спорудженні конкретного об'єкта будівництва, як відмовити такому суб'єкту господарювання у бажанні бути генпідрядником? Зазначу що жодного разу не довелося бачити відмову у видачі дозволу на виконання будівельних робіт на тій підставі, що додаток до ліцензії не містить необхідних видів робіт для спорудження певного об'єкта. Чи то ліцензія всі правильні, чи то скоріше всього на цей аспект не звертається достатньої уваги. Такий собі трикутник: робоча документація, проект виконання робіт, кваліфікація підрядної організації є ключовим у питанні забезпечення належного рівня і якості будівництва.
Робоча документація визначає що має бути збудовано, проект виконання робіт як це зробити, а з'єднує їх кваліфікація виконавців, починаючи з того чи розуміє підрядник що від нього вимагається і закінчуючи тим чи здатен він це зробити. Я вважаю, що не мало будівельних робіт можна виконувати без проекту їх виконання, хоча державні будівельні норми таких винятків і не містять. Скажу більше, не всякий проект виконання робіт, замінить кваліфікацію робітника, якщо він її звісно має. Такий робітник ще й сам підкаже як краще зробити. Щоденно проїжджаю мимо нового будівництва індивідуального житлового будинку і спостерігаю, як виганяють три окремо стоячих цегляних стовпи у півтори цеглини. Арматурних сіток, ні під час мурування цих стовбів, ні взагалі на будівельному майданчику не помітив. Який проект виконання робіт спасе таке будівництво, точніше кваліфікацію виконавців?
Так от, на етапі видачі дозволу вимагається лише наявність ліцензії у генпідрядної організації. А при реєстрації права на виконання будівельних робіт шляхом повідомлення, це стосується об'єктів СС1, підтвердження кваліфікації підрядної організації взагалі не вимагається. Працюйте на здоров'я, допоки не настане час перевірки, якщо настане. Або буде запроваджено містобудівний контроль, який не допускає реєстрацію права на виконання будівельних робіт без зазначення уповноваженої особи яка буде цей контроль здійснювати. І от тоді на повну потужність може запрацювати пункт 7.12 ДБН "Організація будівельного виробництва", який звучить чітко і лаконічно: виконавці робіт мають залучатися з урахуванням відповідності їх кваліфікації, складу та обсягам будівельних робіт. Уявляєте перспективу цього пункту, про який сьогодні мало хто і знає для містобудівного контролю, який будуть здійснювати, я вже сказав, уповноважені особи?
Формально, щоб збудувати певний об'єкт будівництва, загальний або сумарний перелік будівельних робіт всіх підрядників, включаючи генпідрядника, задіяних на будівництві, має охоплювати перелік робіт визначений проектом організації будівництва. Концентровано ці роботи наведені у цьому проекті в додатку Ж форма Ж.2. Враховуючи що перевірка органами поки що держабудконтролю проводиться вже коли виконано певний обсяг робіт, є реальна можливість проаналізувати які ж роботи фактично виконав генпідрядник і чи мав право їх виконувати. Зробити це можна на підставі аналізу таблиці А.5, загального журналу робіт. Із врахуванням наведеного неважко сформулювати відповідь на пункт, який прямо вказаний для перевірки в уніфікованому акті, відповідь на яке "так" чи "ні". Цей пункт звучить так: номер 4.2., генпідрядник має ліцензію з відповідним переліком видів робіт. До речі, наказ про затвердження уніфікованого акту та інших документів що складаються у ході та за результатами перевірок, знаходиться на чинному місці нової інспекції. Субпідрядники, скільки їх буде, які роботи і коли вони їх виконуватимуть, на початку будівництва передбачити важко, якщо взагалі можливо. Субпідрядників вибирає підрядник, який уклав договір на будівництво об'єкта, після чого він власне і стає генеральним. Інформація про субпідрядні організації та переліки робіт що ними виконуються, наводиться на першій сторінці загального журналу робіт, який заповнюється до початку будівництва генеральною підрядною організацією разом з проектувальником і замовником. Очевидно що перелік супідрядних організацій, у процесі будівництва, може доповнюватися чи змінюватися, і можливість така передбачена. Як і так само очевидно, що субпідрядні організації які залучені до початку будівельних робіт, мають бути зразу вказані у загальному журналі робіт. При виборі субпідрядників, не зайве переконатися у тому що вони мають ліцензії з переліком робіт який дозволяє їм виконувати роботи, до яких їх планується залучити, і запис про який з'явиться як у загальному журналі робіт, так і в спеціальних журналах з окремих видів робіт. Зазначена обставина теж перевіряється з використанням уніфікованого акту.
У процесі перевірки об'єкта будівництва, щодо кожного субпідрядника не складно визначити які роботи він виконував і чи мав право їх виконувати. Це наведено в загальному зурналі робіт а також у спеціальних журналах з окремих видів робіт. А на момент прийняття об'єкта в експлуатацію, варто звернути увагу ще на таку обставину, якщо накласти сумарний перелік робіт, зазначених у додатках до ліцензії генпідрядника та субпідрядників, на перелік робіт наведені у проекті організації будівництва, то не закритих робіт має не залишитися, і таку ситуацію можна вважати штатною. Але якщо залишаються роботи, яких немає у додатках до ліцензії, у жодного з підрядників, а самі роботи по факту виконані, то заявляються підстави кваліфікувати такі роботи, як виконані без відповідної ліцензії. Хто цим погрішив з виконавчої документації виявити неважко. Все вище сказане, стосується об'єктів класів СС2, СС3, де підрядні організації можуть працювати в рамках наявних у них ліцензій, вірніше переліків робіт, вказаних у додатках до ліцензії. А як перевірити дотримання пункту 7.12 на об'єктах класу СС1? За визначенням, цей пункт перевіряється на всіх об'єктах різного ступеня ризику, контролерам не залишається нічого іншого, як витребувати структуру і штатний розпис таких суб'єктів господарювання і накладати їх на перелік будівельних робіт, які мають бути виконані на конкретному об'єкті будівництва, з врахуванням само собою довідника кваліфікаційних характеристик, випуск 64. Дуже цікава і захоплююча справа з багатоваріантним завершенням.