Як підготуватися до перевірки
Відомий вислів «попереджений - значить озброений» як не можна краще характеризуе мету запропонованої статтіі. Вона полягає в тому, щоб окреслити основні етапи підготовки ліцензіата до перевірки посадовими особами Держархбудінспекції як органу ліцензування додержання суб'ектами господарювання ліцензійних умов провадження господарської діяльності, пов'язаної із створенням об'ектів архітектури.
Головна умова успішного проходження перевірки — це продумана підготовка до неї.
Основний нюанс — готуватися треба постійно, а не тільки тоді, коли перевіряючі стоять на порозі. Обов'язково ознайомтеся з вимогами Ліцензійних умов провадження господарськоі діяльності з будівництва об'єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об'ектів з середніми та значними наслідками, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 30.03.2016 N° 256 (далі - Ліцензійні умови), адже відповіднодо пункту 3 Ліцензійних умов ліцензіат зобов'язаний виконувати вимоги цих Ліцензійних умов.
Обов'язково ознайомтеся з уніфікованою формою акта, що складаЕться за результатами проведення планової (позапланової") перевірки за додержанням суб'єктом господарювання Ліцензійних умов, затвердженою наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства від 21.12.2016 № 331 (далі - уніфікована форма акта). Відповідно до Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» (далі - Закон про контроль) посадові особи органів державного нагляду (контролю) при здійсненні заходів державного нагляду (контролю) зобов'язані використовувати виключно уніфіковані форми актів.
Таким чином, у ліцензіата є унікальна можливість для здійснення самостійного контролю за відповідністю підприємства Ліцензійним умовам, та, за необхідності, вжиття заходів щодо усунення порушень Ліцензійних умов ще до встановлення їх посадовими особами Держархбудінспекції.
На окремих моментах здійснення заходів державного нагляду (контролю) зупинимося більш детально.
Відповідно до Закону України від 02.03.2015 № 222 «Про ліцензування видів господарської діяльності» (далі - Закон про ліцензування),- контроль за додержанням ліцензіатами вимог Ліцензійних умов здійснюють у межах своїх повноважень органи ліцензування шляхом проведення планових і позапланових перевірок відповідно до Закону про контроль з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.
Згідно з діючим законодавством Держархбудінспекція - орган ліцензування господарської діяльності з будівництва об'єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об'єктів з середніми (СС2) та значними наслідками (ССЗ) (далі - будівельна діяльність).
Планові перевірки за додержанням суб'єктом господарювання Ліцензійних умов проводяться Держархбудінспекцією у 2017 році відповідно до квартальних планів, які затверджуються наказом Держархбудінспекції до 25 числа останнього місяця кварталу, що передує плановому, та розміщуються на офіційному веб- сайті Держархбудінспекції dabi.gov.ua у розділі «Поточна діяльність» Згідно з діючим законодавством:
- для проведення перевірки органом ліцензування створюється комісія, до складу якої можуть входити виключно працівники його апарату і територіальних органів;
- планові заходи з державного нагляду (контролю) здійснюються за умови письмового повідомлення суб'єкта господарювання про проведення планового заходу не пізніш як за десять днів до дня здійснення цього заходу. Повідомлення надсилається рекомендованим листом та/або за допомогою електронного поштового зв'язку або вручається особисто під розписку керівнику чи уповноваженій особі суб'єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу, фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі;
- повідомлення ліцензіата про проведення позапланової перевірки не передбачено;
- строк здійснення планового заходу не може перевищувати десяти робочих днів, а щодо суб'єктів мікро-, малого підприємництва - п'яти робочих днів. Продовження строку здійснення планового заходу не допускається;
- строк здійснення позапланового заходу не може перевищувати десяти робочих днів, а щодо суб'єктів малого підприємництва - двох робочих днів. Продовження строку здійснення позапланового заходу не допускається;
- перед початком здійснення заходу посадові особи органу державного нагляду (контролю) зобов'язані пред'явити керівнику суб'єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу або уповноваженій ним особі (фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі) посвідчення (направлення) та службове посвідчення, що засвідчує посадову особу органу державного нагляду (контролю), і надати суб'єкту господарювання копію посвідчення (направлення);
- акт перевірки додержання ліцензіатом вимог ліцензійних умов складається в останній день проведення перевірки;
- у разі встановлення в ході перевірки додержання ліцензіатом вимог ліцензійних умов підстав для складання актів, що є підставами для анулювання ліцензії, такі акти складаються як окремі документи в останній день проведення перевірки.
Таким чином, в останній день проведення планової (позапланової! перевірки за додержанням суб'єктом господарювання Ліцензійних умов будівельної діяльності складається акт за уніфікованою формою.
Уніфікована форма акта складається з таких частин:
- загальна інформація про проведення перевірки: планова чи позапланова перевірка, реквізити розпорядчого документа, на виконання якого проводиться перевірка, номер посвідчення (направлення) на проведення перевірки;
- строк проведення заходу державного нагляду (контролю);
- дані про останній проведений захід державного нагляду (контролю);
- перелік питань щодо проведення заходу;
- опис виявлених порушень;
- перелік питань щодо здійснення контролю за діями (бездіяльністю) посадових осіб, що здійснили перевірку;
- пояснення, зауваження або заперечення щодо проведеної перевірки та складеного за її результатами акта;
- перелік нормативно-правових актів, нормативних актів та нормативних документів, відповідно до яких складено перелік питань щодо проведення перевірки.
Зупинимося на окремих частинах більш детально.
ПЕРЕЛІК ПИТАНЬ ЩОДО ПРОВЕДЕННЯ ЗАХОДУ (ДАЛІ - ПЕРЕЛІК ПИТАНЬ)
Уніфікована форма акта використовується як для проведення планової, так і позапланової перевірки. Але, якщо під час проведення позапланової перевірки перевіряються всі питання із переліку, то під час проведення позапланового заходу з'ясовуються лише ті питання, необхідність перевірки яких стала підставою для здійснення цього заходу, з обов'язковим зазначенням цих питань у направленні на проведення позапланової перевірки.
Перелік питань щодо проведення перевірки визначений виключно на підставі нормативно- правових актів та нормативних документів, дотримання вимог яких є обов'язковим відповідно до законодавства, і передбачає однозначні відповіді, які не мають подвійного трактування:
Так - виконано, дотримано, забезпечено, відповідає, присутнє.
Ні - не виконано, не дотримано, не забезпечено, не відповідає, відсутнє.
НВ - дотримання вимог законодавства не є обов'язковим.
НП - не потребує розгляду.
Що стосується варіантів відповіді «Так» і «Ні» - тут все зрозуміло, якщо вимоги законодавства дотримано - відповідь «Так», якщо не дотримано - відповідь «Ні».
У той же час є вимоги законодавства, дотримання яких не є обов'язковим для конкретного суб'єкта господарювання.
В першу чергу це стосується вимог до фізичної особи - підприємця. Адже відповідно до Ліцензійних умов, фізична особа - підприємець, відповідно до своєї професії та кваліфікації, може виконувати роботи особисто або із залученням найманих працівників. Таким чином, у разі виконання ним будівельних робіт особисто, без залучення найманих працівників, дотримання вимог законодавства щодо організаційної структури суб'єкта господарювання, кадрових вимог щодо наявності керівників, професіоналів та фахівців відповідної спеціалізації не є обов'язковим.
Інша ситуація. Ліцензійними умовами передбачено, що ліцензіат зобов'язаний забезпечити здійснення контролю якості виконаних робіт. Контроль якості забезпечується або власною лабораторією або лабораторією, що надає послугу з проведення лабораторних досліджень на договірних засадах. Таким чином, у разі здійснення суб'єктом господарювання контролю якості виконаних робіт власною лабораторією, дотримання вимог законодавства щодо наявності договору з лабораторією, що надає послуги з проведення лабораторних випробувань якості виконаних робіт, не є обов'язковим.
У той же час, види лабораторних випробувань визначаються в залежності від видів робіт, які має право виконувати ліцензіат відповідно до додатку до ліцензії. Очевидно, що якщо, наприклад:
- додаток до ліцензії не містить такого виду робіт, як «будівництво доріг автомобільних», дотримання вимог законодавства щодо здійснення контролю якості виконаних робіт щодо дорожніх покриттів шляхом проведення лабораторних випробувань щодо відповідності марки бетону не є обов'язковим;
- додаток до ліцензії не містить такого виду робіт, як «монтаж мереж електропостачання і електроосвітлення», дотримання вимог законодавства щодо здійснення контролю якості виконаних робіт щодо електричних, електромеханічних робіт шляхом проведення електричних, електромеханічних лабораторних випробувань не є обов'язковим.
Подібних конкретних випадків, які підпадають під відповідь «НВ - дотримання вимог законодавства не є обов'язковим» - можна налічити немало.
Ще один із варіантів відповіді - «НП - не потребує розгляду». Як зазначалося вище, під час проведення позапланового заходу з'ясовуються лише ті питання, необхідність перевірки яких стала підставою для здійснення цього заходу. Таким чином, під час проведення позапланової перевірки всі інші питання не потребують розгляду.
Разом з цим, такий варіант відповіді можливий і під час проведення планової перевірки у разі відмови суб'єкта господарювання від проведення перевірки.
Законом про ліцензування визначено, що однією з підстав для прийняття рішення про анулювання ліцензії є акт про відмову ліцензіата у проведенні перевірки органом ліцензування. Відмовою ліцензіата у проведенні перевірки органом ліцензування вважається НЕДОПУСК уповноважених посадових осіб органу ліцензування до здійснення перевірки додержання ліцензіатом вимог відповідних ліцензійних умов за відсутності передбачених для цього законом підстав, зокрема:
- ненадання документів, інформації щодо предмета перевірки на письмову вимогу посадових осіб органу ліцензування;
- відмова в доступі посадових осіб органу ліцензування до місць провадження діяльності, що підлягає ліцензуванню;
- відмова в доступі посадових осіб органу ліцензування до об'єктів, що використовуються ліцензіатом при провадженні діяльності, що підлягає ліцензуванню;
- відсутність протягом першого дня перевірки за місцезнаходженням ліцензіата особи, уповноваженої представляти інтереси ліцензіата на час проведення перевірки.
Тому, якщо хоча б на один із пунктів 4,5,6 Розділу І «Загальні вимоги» переліку питань надана відповідь «Ні - не виконано, не дотримано, не забезпечено, не відповідає, відсутнє», а саме:
- присутність керівника, його заступника або іншої уповноваженої особи під час проведення органом ліцензування в установленому законом порядку перевірки додержання ліцензіатом Ліцензійних умов суб'єктом господарювання забезпечено;
- посадові особи органу ліцензування до здійснення перевірки додержання ліцензіатом
- Ліцензійних умов суб'єктом господарювання допущені;
- документи, пояснення, довідки, відомості, матеріали з питань, що виникли під час перевірки додержання ліцензіатом Ліцензійних умов, суб'єктом господарювання надані;
ОПИС ВИЯВЛЕНИХ ПОРУШЕНЬ
За результатами проведеної перевірки складається детальний опис виявлених порушень вимог законодавства із зазначенням статей (частин, пунктів, абзаців тощо) нормативно-правових актів та нормативних документів, вимоги яких порушені.
Опис порушень викладається об'єктивно, достовірно та обгрунтовано, він має бути стислим і конкретним.
За результатами аналізу опису виявлених порушень ліцензіат приймає рішення щодо вжиття заходів стосовно їх усунення.
Якщо ця частина уніфікованої форми акта не заповнена - є всі підстави вважати, що порушень під час перевірки не встановлено, і ліцензіат успішно пройшов перевірку.
ПЕРЕЛІК ПИТАНЬ ЩОДО ЗДІЙСНЕННЯ КОНТРОЛЮ ЗА ДІЯМИ (БЕЗДІЯЛЬНІСТЮ) ПОСАДОВИХ ОСІБ, ЩО ЗДІЙСНИЛИ ПЕРЕВІРКУ
До переліку питань щодо здійснення контролю за діями (бездіяльністю) посадових осіб, що здійснили перевірку, включені питання щодо дотримання вимог Закону про контроль стосовно:
- завчасного попереднього письмового повідомлення суб'єкта господарювання про проведення планового заходу;
- пред'явлення направлення на проведення перевірки та службового посвідчення, що засвідчує посадову особу Держархбудін- спекцГї;
- надання суб'єктові господарювання копії направлення на проведення перевірки;
- внесення запису про проведення перевірки перед його початком до відповідного журналу суб'єкта господарювання (у разі його наявності);
- розгляду під час проведення позапланової перевірки виключно тих питань, що стали підставою для її проведення, з їх обов'язковим зазначенням у направленні на проведення перевірки.
Ця частина уніфікованої форми акта заповнюється виключно керівником юридичної особи/фізичною особою - підприємцем або уповноваженою ними особою, і її не заповнення не несе ніяких юридичних наслідків.
Але у разі оскарження дій посадових осіб Держархбудінспекції при проведенні перевірки, інформація, викладена у цій частині, може стати важливим документальним підтвердженням (доказом) на користь ліцензіата.
ПОЯСНЕННЯ, ЗАУВАЖЕННЯ АБО ЗАПЕРЕЧЕННЯ ЩОДО ПРОВЕДЕНОЇ ПЕРЕВІРКИ ТА СКЛАДЕНОГО ЗА ЇЇ РЕЗУЛЬТАТАМИ АКТА в останній день перевірки два примірники акта підписуються посадовими особами Держархбудінспекції, які здійснювали перевірку, та суб'єктом господарювання або уповноваженою ним особою.
Якщо суб'єкт господарювання не погоджується з актом, він підписує акт із зауваженнями.
При цьому, зауваження суб'єкта господарювання можуть бути викладені ним як в самому акті, так і на окремих аркушах. У такому випадку в цьому розділі уніфікованої форми акта робиться відмітка, що зауваження суб'єкта господарювання додаються до акта.
ПЕРЕЛІК РЕКОМЕНДОВАНИХ ЗАХОДІВ З ПІДГОТОВКИ ДО ПЕРЕВІРКИ таким чином, враховуючи Перелік питань, який містить уніфікована форма акта, до проведення перевірки ліцензіату в першу чергу необхідно:
- наявність документів (копій), які підтверджують достовірність даних, що зазначалися здобувачем ліцензії у документах, які подавалися до органу ліцензування;
- наявність документа, що підтверджує внесення плати за видачу ліцензії;
- наявність розпорядчих документів про затвердження організаційної структури, положень про відповідні структурні підрозділи, посадових інструкцій працівників згідно з розподілом обов'язків, повноважень та відповідальності осіб, штатного розпису. Особливу увагу необхідно звернути щодо наявності та правильності оформлення посадових інструкцій та інструкцій з охорони праці (підписи працівників про ознайомлення тощо);
- наявність документального підтвердження належного технічного стану та допуск до експлуатації кранів, люльок, строп, бурових установок;
- укомплектованість штату для виконання будівельних робіт відповідно до переліку видів робіт, що визначений у додатку до ліцензії;
- укомплектованість технікою, устаткуванням, обладнанням, приладами та інструментами згідно з технологічними вимогами виконання робіт відповідно до переліку видів робіт, що визначений у додатку до ліцензії;
- своєчасну повірку засобів вимірювальної техніки;
- здійснення контролю якості будівельних матеріалів шляхом проведення лабораторних випробувань та якості виконаних робіт.
5. Завести журнал реєстрації перевірок, як рекомендує Указ Президента України від 23.07.1998 № 817/98 (зауважте: цей нормативний документ саме «рекомендує», а не зобов'язує вдаватись до такого кроку). Отже, ведення згаданого журналу - справа добровільна.
Якщо будівельна діяльність з цих основних питань узгоджується з діючим законодавством - ліцензіат буде почувати себе набагато впевненіше і спокійніше під час перевірки Держархбудінспекції.
Іще одне важливе питання - це місце проведення перевірки. Відповідно до Закону про контроль, державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб'єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.
У свою чергу, Законом про ліцензування визначено, що місцем провадження виду господарської діяльності, що підлягає ліцензуванню, є об'єкт (приміщення, будівля, земельна ділянка та/або територія), у межах якого провадиться цей вид господарської діяльності або який використовується у його провадженні (може збігатися з місцезнаходженням суб'єкта господарювання).
Одна із вимог Ліцензійних умов - це:
- забезпечення на об'єкті будівництва своєчасного оформлення та ведення виробничої та виконавчої документації, передбаченої ДБН А.3.1-5-2016 «Організація будівельного виробництва», іншими будівельними нормами та нормативними документами у сфері містобудівної діяльності;
- дотримання під час будівництва вимог нормативно-правових актів, будівельних норм та нормативних документів у сфері містобудівної діяльності та робочої документації.
Вказані вимоги можливо перевірити тільки безпосередньо на об'єкті будівництва.
В контексті діючого законодавства контроль за додержанням Ліцензійних умов тісно переплітається з державним архітектурно-будівельним контролем. Адже відповідно до статті 41 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» державний архітектурно-будівельний контроль - це сукупність заходів, спрямованих на дотримання замовниками, проектувальниками, підрядниками та експертними організаціями вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт.
Вимоги одні й ті самі, а от тільки наслідки за вказані порушення законодавства різні:
- за результатами заходів додержання Ліцензійних умов орган ліцензування має право анулювати видану ліцензію; зупинити дію ліцензії; прийняти рішення про усунення суб'єктом будівельної діяльності порушень, пов'язаних з додержанням ліцензійних умов провадження будівельної діяльності;
- за результатами заходів державного архітектурно-будівельного контролю посадові особи органів державного архітектурно- будівельного контролю мають право складати протоколи про вчинення правопорушень, акти перевірок та накладати штрафи відповідно до закону; видавати обов'язкові для виконання приписи щодо усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил; зупинення підготовчих та будівельних робіт, які не відповідають вимогам законодавства.
То чи є виявлення під час заходів державного архітектурно-будівельного контролю на об'єкті будівництва порушення будівельною організацією будівельних норм і стандартів фактом недотримання ліцензійних умов? Відповідь очевидна.
Про віднесення до порушень, пов'язаних з додержанням Ліцензійних умов, не лише фактів недотримання ліцензіатами організаційних, кваліфікаційних та технологічних вимог, але й порушення ними містобудівного законодавства, будівельних норм, державних стандартів і правил під час здійснення будівництва, свідчить також аналіз підстав для анулювання чи зупинення дії ліцензії (постанова Кабінету Міністрів України від 05.12.2007 № 1396 зі змінами), однією з яких визначено акт комісії з розслідування причин аварії на будівництві об'єкта.
Зазначене дозволяє припустити, що про встановлення вказаних порушень органи державного архітектурно-будівельного контролю повинні повідомляти орган ліцензування, адже відповідно до статті 19 Закону про ліцензування, повідомлення посадових осіб контролюючих органів про виявлені в ході виконання контрольних повноважень порушення ліцензіатом вимог ліцензійних умов - це підстава для проведення позапланової перевірки додержання ліцензіатом вимог ліцензійних умов у відповідній частині.
З якою періодичністю Держархбудінспекція має право проводити планові перевірки ліцензіатів?
Відповідно до статті 5 Закону про контроль, періодичність проведення планових заходів державного нагляду (контролю) визначається органом державного нагляду (контролю) залежно від ступеня ризику.
З урахуванням значення прийнятного ризику всі суб'єкти господарювання, що підлягають нагляду (контролю), належать до одного з трьох ступенів ризику: високий, середній або незначний.
Критерії, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності, пов'язаної зі створенням об'єктів архітектури, яка підлягає ліцензуванню, і визначається періодичність здійснення планових заходів державного нагляду (контролю), затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 № 1164.