Центр лицензирования и сертификации

ks +38(067) 837-18-94

mts +38(095)762-84-59

lifecell +38(063)378-42-48

Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра.

 

dergbud-insta

fb-dergbud

№20. Від задуму до реалізації у будівництві. Норми та контроль.

  Коли можна розпочинати будівельні роботи?  Відповідь, ймовірно буде одностайною, після набуття права на виконання будівельних робіт. Ну звичайно, без цього ніяк, це ознака самочинного будівництва. Тому з необхідною, за математичною термінологією, умовою початку безпосереднього виконання будівельних робіт все предметно ясно, потрібно набути право на виконання будівельних робіт, відповідно до статті 34 закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", без цього всі подальші розмови не мають жодного сенсу. Зауважу, що після прийняття законопроекту 5655, це може бути інша стаття, поки що воно значиться під № 36. Як до речі може бути інша процедура набуття права на виконання підготовчих та будівельних робіт. Але чи достатньо одного права, щоб власне приступити до виконання конкретних робіт нульового циклу для нового будівництва, демонтажу чи заміни конструкції при реконструкції чи капітальному ремонті, далеко не на кожному об'єкті можна відразу приступати до безпосереднього їх виконання. Треба ще виконати і достатню умову, а точніше декілька взаємопов'язаних. 

  Для входу в тему нам потрібно вчитатися у декілька нормативних та нормативно-правових актів. Насамперед це державні будівельні норми "Організація будівельного виробництва" та  "Склад та зміст проектної документації на будівництво". Також, уніфікована форма акту, складеного за результатами проведення державного контролю щодо дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, Порядок прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів затверджений Кабінетом міністрів. Ну і тепер ще обов'язково треба розглядати порядок ведення єдиної державної електронної системи у сфері будівництва, теж затверджений постановою Кабінету Міністрів. У цей документ перенесено чимало норм діючих порядків у сфері будівництва і додатків до них, у яких наводилися форми і зміст певних документів. По ходу розмови, звісно будуть згадані інші нормативно-правові та нормативно-технічні акти. Всі ці акти передбачають ряд заходів та підготовку документів без виконання чи наявності яких розпочинати і далі здійснювати будівельні роботи не вбачається за можливе. 

  Перелічу етапи чи блоки  схеми початку виконання будівельних робіт - це проектно-технологічна документація у частині проекту організації будівництва, робоча документація для будівництва, визначення субпідрядників та складу виконуваних ними робіт, у разі генпідряду звісно, проектно-технологічна документація у частині проектів виконання робіт і відкриття загального журналу робіт. Далі про кожний з цих блоків детально.  Спочатку буде розглянуто пункт 1, проектно-технологічна документація, а саме проект організації будівництва. Відповідно до ДБН Організація будівельного виробництва - це пункт 3.2.10, проектно-технологічна документація - це документація яка містить рішення з організації і технології будівництва об'єкта. 

 На кожному об'єкті будівництва, організація будівельних робіт має здійснюватися на підставі розробленої ПТД, так скорочено називається проектно-технологічна документація. Термін -  має здійснюватись, не дає шансів для вибору, без наявності ПТД будівельні роботи виконуватись не можуть. Детальні вимоги щодо складу, змісту, та порядку розроблення проектно-технологічної документації, наведені у згаданому ДБН Організація будівельного виробництва у розділі 5. Нагадаю лише ключові з них: проектно-технологічна документація об'єкта будівництва складається: з проекту організації будівництва ПОБ та проектів виконання робіт ПВР. Проект організації будівництва містить рішення з організації об'єкта будівництва у цілому, та окремих його черг, пускових комплексів, якщо вони передбачені проектною документацією. Відповідно ПОБ розробляється на повний обсяг будівництва об'єкта, а за необхідності на окремі черги чи пускові комплекси. Проект виконання робіт, розробляється на основі проекту організації робіт та робочої документації. Тому далі  тільки про проект організації будівництва. 

   Розробляється проект організації відповідно до вимог ДБН Склад та зміст проектної документації на будівництво, у складі стадії проект або затверджувальної стадії робочого проекту. Тобто, у складі затвердженого проекту об'єкта будівництва має бути розділ організація будівництва, але склад, обсяг та зміст цього розділу проекту об'єкта будівництва, встановлюється відповідно до вимог розділу 5 та додатків Є та Ж ДБН Організація будівельного виробництва.  Проміжне резюме: будівельним законодавством встановлено, що у складі затверджувальної стадії проектної документації, а це проект або робочий проект, має бути і відповідно затверджений розділ з організації будівництва, який зазвичай називається проектом організації будівництва. Стверджую так бо існує чіткий ланцюжок, стаття 31 закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" встановлює, що порядок проектування визначає Мінрегіон, а затверджений міністерством порядок встановлює, що проектна документація на об'єкти будівництва розробляється з урахуванням вимог будівельних норм, чинних на дату передання її замовнику. Проекти організації будівництва - це свого роду кухня будівництва. Скажіть, на ідеально улаштованій. справжній кухні, де всі продукти, інструменти на своїх місцях, влаштована витяжка, все вимито і чисто, борщ обов'язково буде смачний? Не став би так стверджувати, нерідко буває навпаки, на кухні "гармидер" а смачно. Тільки якщо не бачиш цієї кухні. Тому можна сперечатися чи дискутувати на тему, впливає на якість будівництва наявність проекту організації будівництва чи ні, але законодавство це не змінить, проект організації будівництво мусить бути і без нього починати виконувати будівельні роботи, ні як не виглядає за можливе. Можна було б припустити що організація будівництва - це внутрішня сфера замовника з підрядником, як їм зручніше так і приємніше так і організують будівельний процес, якби не було певних нюансів, якщо проаналізувати склад проекту організації будівництва, який наведений додатком Є до ДБН "Організації будівельного виробництва", то важко уявити як можна розпочинати роботи без наявності скажімо будівельного генерального плану. Будівництво, особливо нове це як правило вторгнення в існуюче середовище, житлове, громадське чи виробниче, з порушенням усталеного порядку життєдіяльності чи функціонування певної території чи мікрорайону, створенням хоч і тимчасових але незручностей -  це коли кран переміщує вантаж вулицею, коли руйнується покриття доріг, а брудні потоки заливають благоустроєну територію, коли населення певного мікрорайону, помітно збільшується з усіма витікаючими наслідками. До цього як мінімум додайте питання охорони праці, при виконанні будівельних робіт, пожежної безпеки, охорони довкілля. І це тільки частина того, що має містити проект організації будівництва. Тому при здійсненні контрольних заходів, не зайве пересвідчитися, що розділ організації будівництва наявний у складі затвердженого проекту і він містить необхідну інформацію. Кажу так, бо з експертизою цього розділу не все ясно. Так ДСТУ яке зветься Настанова щодо організації проведення експертизи проектної документації, у пункті 8.5 говорить, щодо проведення експертизи за таким розділом проектної документації на будівництво, як організація будівництва залучають експертів, або фахівців, тобто тих хто може і не мати кваліфікаційного сертифікату. Але норм щодо подальшого документального відображення результатів такої експертизи у настанові знайти не вдалося.  Не підтверджено це і нещодавніми змінами до Порядку затвердження проектів і проведення їх експертизи. Цими змінами досить розширено напрями які охоплює позитивний звіт, але прямо про проект організації будівництва там не йдеться. Хоча і згадується питання охорони праці, екології, пожежної безпеки. Але скоріше вони стосуються самого об'єкта будівництва, а не організації робіт з його спорудження. Ну і що вже говорити про проект організації будівництва у складі проектів об'єктів будівництва класу відповідальності СС1, щодо яких експертиза проектів будівництва не проводиться. До речі ДСТУ Настанова щодо проведення експертизи, стало обов'язковим до виконання. Бо згідно з Законом України "Про стандартизацію", це 23 стаття, національні стандарти застосовуються на добровільній основі, крім випадків, якщо обов'язковість їх застосування встановлена нормативно-правовими актами. А порядок затвердження проектів та проведення їх експертизи, затверджений Кабінетом Міністрів, тобто є нормативно-правовим актом і він тепер містить норму що експертний звіт має бути складений відповідно до настанови, яка в свою чергу має статус національного стандарту. 

   Тепер  проектна документація обов'язково має завантажуватись до єдиної електронної системи. Згаданими вже, змінами до Порядку затвердження проектів будівництва встановлено, що експертиза проектів будівництва що за класом наслідків належать до об'єктів СС2 або СС3 здійснюється у випадках якщо відомості про такі проекти внесено до реєстру будівельної діяльності. Ну і що ж вноситься? Склад електронного документу, проектна документація на будівництво об'єкта - це пункт 5 додатку 7 до Порядку ведення електронної системи, окремо проект організації не бачить, хоча скоріш за все він має бути серед матеріалів стадії проект, який завантажується у вигляді додатків. Не перевіряється проект організації будівництва і під час видачі дозволу. В електронному документі чек-лист перевірки документів для отримання дозволу на початок виконання будівельних робіт - це пункт 71 додатку 7, така позиція відсутня. Повірте, якось не дуже логічно та і навряд чи правильно, надавати право на виконання будівельних робіт, не знаючи як вони будуть зорганізовані. В той же час в електронному документі, чек-лист за результатами виїзного огляду об'єкта будівництва, під час прийняття його в  експлуатацію, це пункт 49 додатку 7, зазначаються дані, щодо наявності, і тільки, проекту організації будівництва. Правда виникає лукаве питання: навіщо розглядати проект організації будівництва, якщо об'єкт вже збудований? Він потрібний якраз під час будівництва. 

  Отже, перевірка наявності проекту організації будівництва, відповідності його державним будівельним нормам і дотримання його у процесі виконання будівельних робіт, може бути здійснена тільки під час контрольних заходів. Може, бо такої теми серед питань які підлягають перевірці, під час здійснення держархбудконтролю, наведених у порядку здійснення держархбудконтролю не значиться. 

   Поки що є чинним уніфікований акт, з яким інспектор виходить на об'єкт і може перевіряти лише питання наведені у цьому акті. Там дещо є: це пункти 5.4 і 5.5 розділу організації будівництва.  Пункт 5.4 звучить так  - будівельний майданчик утримується відповідно до рішень з організації будівництва, прийнятих у проектно-технологічній документації, вимог охорони праці, промислової безпеки та правил пожежної безпеки. В принципі пункт універсальний і всеохоплюючий і повністю співпадає з відповідним пунктом ДБН 7.3  Відповідь "так" чи  "ні". Розглядається питання на об'єктах всіх класів відповідальності. І пункт 5.5 -  при виконанні будівельних робіт забезпечена комплексна безпека будівництва, у тому числі для об'єктів прилеглої забудови та навколишнього середовища. Як бачите безпеці приділена належна увага під час перевірки, а якщо подивитися вимоги пункту 4.3 ДБН, то таких вимог два десятки і вони практично відображають зміст і склад який повинен мати проект організації будівництва. Отже поки що начебто все нормально, з точки контролю наявності проекту організації будівництва, його відповідності державним будівельним нормам і його дотриманням. Хоч і йдеться про проектно-технологічну документацію загалом, але зрозуміло що в першу чергу розуміється проект організації будівництва, аби ж ще перевірки мали системний характер.

 г.Киев, Печерский район,бульвар Леси Украинки, дом 26Б, офис 404

(095)762-84-59, (067)837-18-94, (063)378-42-48

 

Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра.

ОПЛАТА ПО ФАКТУ ПРЕДОСТАВЛЕНИЯ УСЛУГ

 Представительства по всей Украине:

Киев, Одесса, Харьков, Днепр, Львов.

Отдел узаконивания самостроев

(095)762-84-59


Строительная лицензия и сертификация © 2010-2025. Все права защищены