Центр лицензирования и сертификации

ks +38(067) 837-18-94

mts +38(095)762-84-59

lifecell +38(063)378-42-48

Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра.

 

dergbud-insta

fb-dergbud

№27. Регулювання процесу окремого виконання підготовчих робіт.

Сьогодні мова буде про, не досить приємні несподіванки, регулювання процесу окремого виконання підготовчих робіт, які простежуються в рамках запровадженої єдиної державної електронної системи у сфері будівництва, підкреслюю окремого виконання, тобто до початку основного будівництва. Такі роботи, виконуються на підставі проекту підготовчих робіт, але як можна судити з аналізу порядку введення електронної системи, і наборів даних та електронних документів у її складі, система поки що не бачить такого окремого проекту. Тому далі про це детальніше, а поки що декілька загальних міркувань. Варто сказати що загалом підготовчі роботи є практично на кожному об'єкті будівництва. Десь більше, десь менше, десь простіше, а інколи складніші за основний проект, зокрема, на хвилиночку, взяти відомі випадки перенесення будівель. Такі перенесення, просто так не робилися, вони відкривали можливість, наприклад, для реконструкції вуличної мережі, чим не підготовчі роботи? У своїй переважній більшості, підготовчі роботи виконуються у складі основного проекту, за одним набутим правом на виконання будівельних робіт. На долю випадків окремого виконання підготовчих робіт, а це як правило великі будови, припадає всього декілька відсотків від загальної чисельності об'єктів будівництва. Проте це не значить, що таких випадків не може бути загалом, питання вирішує замовник і така можливість у нього була завжди. Не буду заглиблюватись в історію, коли свого часу можна було отримати дозвіл на виконання, навіть певної будівельної роботи, чи декількох таких робіт, що в принципі відповідає і назві дозволу, дозвіл то на виконання будівельних робіт. Причому, для отримання такого дозволу, можна було надавати тільки ту частину проектної документації, яка необхідна для виконання такої роботи, чи робіт. Серед них звичайно могли бути, ну і були, підготовчі роботи. Потім був Закон України "Про планування і забудову території",  прийнятий у 2000 році, попередник сьогоднішнього Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності".  Той закон, спочатку просто не бачив підготовчих робіт. Але у 2008 році, на настійливі вимоги провідних забудовників, закон отримав нову статтю 28 прим-1, яка так і звалася, дозвіл на виконання підготовчих робіт. З неї і почнемо. 

   Головною новелою цієї статті, було виділення в окремий затверджувальний документ, проекту підготовчих робіт, який у подальшому ставав розділом загальної проектної документації. Тобто для замовників, які бажали підготувати будівельний майданчик до основного будівництва, допоки розроблялося проектна документація, алгоритм дій виглядав достатньо зрозуміло. Потрібно було визначитися з проектувальником, скласти разом з ним завдання на проектування, яким передбачити розроблення проекту підготовчих робіт, та визначити його розробника, якщо проектувальник не бажав, чи в силу якихось обставин не міг розробити його сам. Далі, розробити і затвердити проект підготовчих робіт, якщо необхідно, після проведення експертизи. Бо один проект підготовчих робіт на інший не приходиться. Палітра змісту і складу цих проектів неосяжна. Від тривіального проекту виконання робіт, коли йдеться про огородження будівельного майданчика, або складування будівельних матеріалів, до реконструкції систем і мереж, які у цьому випадку скромно називаються винесенням інженерних мереж. І нарешті, отримувати право на виконання підготовчих робіт і спокійно виконувати їх. Саме виконувати, тому що відповідно до пункту 70-го загальних умов укладання та виконання договорів підряду, необхідні для використання будівельного майданчика підготовчі роботи, виконує саме замовник. Однак договором підряду може бути передбачена участь підрядника у такій підготовці, що зазвичай і робилося і робиться. Така схема працювала і після прийняття у 2011 році Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності". Але із статті 35 цього закону, яка врегульовує питання виконання підготовчих робіт, було вилучено перелік документів, для набуття права на підготовчі роботи, а з ним і норму, про затверджений проект підготовчих робіт. 

   І от наступила "Ера цифри", з її, точніше її розробників, власним баченням шляхів регулювання, чималої кількості усталених процедур будівельної діяльності. У формі повідомлення, про початок підготовчих робіт, жодного слова про проект підготовчих робіт не згадується. Згадується тільки проектна документація і авторський нагляд  загалом. Далі повідомлення трансформується в електронний документ,  я не знайшов в ньому інформацію про проект підготовчих робіт, ну мабуть вона у комплексному типі даних "відомості про об'єкт". Дивимося, є інформація про наявність проектної документації на будівництво об'єкта, окремо про проект підготовчих робіт знову ж таки ні слова. 

   Що означає для електронної системи наявність проектної документації?  Для реєстрації повідомлення про початок підготовчих робіт достатньо завантажити лише проект підготовчих робіт? Хочу вірити що так, у нормативній базі, конкретної відповіді не знаходжу. Читаю пункт 88, порядку ведення електронної системи, проектна документація на будівництво об'єкта в електронній формі, завантажується до електронної системи, генеральним проєктувальником, з накладенням ним електронного підпису. На проектну документацію, накладається підпис головного архітектора та, або, головного інженера, а на окремі розділи проектної документації на будівництво об'єкта, також накладається електронний підпис осіб, які її розробляли. А проект підготовчих робіт, є окремим розділом проектної документації, за чим в принципі можна припустити автономне завантаження проекту підготовчих робіт, адже про завантаження проектної документації виключно у повному обсязі не йдеться, що зайвий раз підкреслює, що електронна система буде діяти так, як запрограмують її творці. Невтішне припущення.

    Ну і тепер про те, чи допускає нормативна база, розроблення проекту підготовчих робіт, як окремого проекту, який далі стане звичайно розділом проектної документації. Розглядається звичайно випадок, коли є потреба виконати підготовчі роботи, до початку основного будівництва. Для цього проаналізуємо нарізку нормативних вимог. Дійсно ДБН "Організація будівельного виробництва", у визначеннях так і стверджує, що підготовчі роботи - це роботи, які мають забезпечувати можливість розгортання і здійснення будівельних робіт, тобто основного будівництва. Далі хочу звернути увагу, на свого роду концептуальний пункт 6.3.1. Підготовчі роботи виконуються відповідно до затвердженої документації, у тому числі проекту підготовчих робіт. Зверніть увагу, відповідно до затвердженої документації, без слова проектної - це описка? Чи це якийсь конкретний зміст, хто зараз скаже? Маємо читати як є, отже як можна тлумачити цей пункт?

  Ну по-перше, це те що проект підготовчих робіт має бути завжди, якщо є такі роботи. Такий сенс має вираз у тому числі. 

 Друге, проект підготовчих робіт має бути затвердженим, але яким чином? Непросте питання. Згідно з визначенням, проект підготовчих робіт - це окремий розділ проектної документації, до жодної із стадій проектування він прямо не віднесений. Скажу більше того, у залежності від складності підготовчих робіт, цілком можна припустити, що і сам проект підготовчих робіт може мати стадії проектування. Проект підготовчих робіт розробляється генеральним проектувальником, або за його рішенням, іншими організаціями відповідного напряму. Враховуючи певні нюанси затвердження завдання на проектування, проект підготовчих робіт може розроблятися, не раніше як після визначення генерального проектувальника, точніше укладання договору на виконання проектних робіт з будівництва об'єкта. Тепер моделюємо ситуацію, якщо проект підготовчих робіт, затверджується окремо, то це відкриває шлях до його розроблення і реалізації у короткий, після визначення проектувальника, термін. А якщо, проект підготовчих робіт, затверджується у складі затверджувальної стадії проектної документації, а це проект чи робочий проект, то  не важко уявити, коли можна буде розпочинати підготовчі роботи. Та і який сенс отримувати на них окремий дозвіл, коли вже затверджено проект. У своїх міркуваннях виходжу з того, що "першу скрипку" мають грати пріоритети замовника. Нормативна база має бути для нього і за нього, а не навпаки. До того ж, можу сказати, що сама ідея можливості виконання підготовчих робіт, до початку основного будівництва, закладалася у запровадження у 2008 році норми щодо окремого набуття права на виконання підготовчих робіт. Стою на тій позиції, що у даному випадку, йдеться про банальне додавання розробленого і затвердженого замовником проекту підготовчих робіт, до складу загальної проектної документації. 

   Отже, на мій погляд, нормативна база допускає здійснення підготовчих робіт за окремим розділом проектної документації, проектом підготовчих робіт. Як і його розроблення поза стадіями проектування. А якщо так, то питання до електронної системи. Чи знає вона, точніше чи навчили її творці, про такі аспекти будівництва, як автономне виконання підготовчих робіт? Хотілося б щоб питання не було риторичним, хоча краще щоб воно було чітко унормовано, як це було зроблено свого часу, або хоч роз'яснено міністерством. Ризикну заявити, що електронній системі, для того щоб вона сприяла роботі учасникам будівництва, а не навпаки, на достатньо тривалий період потрібне фахове супроводження, щоб фахівці оперативно розглядали певні нестиковки нормативної бази та усталеної практики, з врахуванням їх критичності і пропускали документи у подальшу роботу, якщо це можливо, а не блокували за формальними ознаками. Свого часу у переліку робіт, що підлягають ліцензуванню у будівництві, значилося виконання пусконалагоджувальних робіт. Щось так видається що воно тут зовсім не завадило б. До зустрічі!

 г.Киев, Печерский район,бульвар Леси Украинки, дом 26Б, офис 404

(095)762-84-59, (067)837-18-94, (063)378-42-48

 

Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра.

ОПЛАТА ПО ФАКТУ ПРЕДОСТАВЛЕНИЯ УСЛУГ

 Представительства по всей Украине:

Киев, Одесса, Харьков, Днепр, Львов.

Отдел узаконивания самостроев

(095)762-84-59


Строительная лицензия и сертификация © 2010-2025. Все права защищены